Menuntut Ilmu Biar Sampai Ke JPA

Bahagian Perkhidmatan, JPSM telah menghantar wakilnya iaitu Puan Izan ( Skop Tugas : GCR ), En. Hanif Langat ( Rekod Cuti ), Encik Rosmaini ( Elaun ), En. Asri Arsenal ( Elaun ) dan En. Torres ( tuntut ilmu nak temuduga ) yang diketuai oleh Puan Mariyani bagi sesi pembelanjaran dan persedian PTK anjuran Bahagian Khidmat Pengurusan, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia ( JPA ) mulai 8:30 petang hingga 4:30 petang.


En. Rosmaini bersemangat untuk menuntut ilmu setelah peralihan tugas Sheila yang bertukar ke UKK.


Jabatan Perkhidmatan Awam adalah nadi utama kepada sektor awam di Malaysia dan boleh diibaratkan seperti Jabatan Pengurusan Sumber Manusia bagi perkhidmatan awam.


Pintu masuk JPA : Sejarah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam sejak 1968. Sebelum ini dikenali Pejabat Perjawatan Tanah Melayu pada 22.8.1934 di Singapura.


'Kuliah' pun bermula dengan tajuk : Perintah Am Bab B- Elaun-Elaun dalam Perkhidmatan. Nota sisipan diberi. Bertalu-talu soalan ditanya kepada PTD JPA.



Selesai 'kuliah'. Debat pun bermula membincangkan dari aspek isi dan juga kefahaman 'kuliah' termasuklah membincangkan elaun main golf?


Hanif Langat poning kerana Perintah Am mengenai Cuti dalam perkhidmatan terpaksa ditunda minggu depan.


Sekadar bukti kes!


Soalan mengenai Perintah Am : Perubatan. Layak atau tidak?

Nota kaki Hanif Langat : Terima kasih kepada Joe yang sudi ulang-alik menghantar kami walaupun tugasnya di Bandar Wawasan.

Maklumat mengenai faedah-faedah kakitangan awam :

1. Sistem Saraan Malaysia berkaitan dengan Cuti, Pinjaman dan Elaun
2. Soalan lazim gaji-elaun kepada JPA

0 ulasan:

Post a Comment

Komen pembaca

Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Info Blog

Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia adalah bahagian terbesar serta guna tenaga teramai dalam Jabatan Pengurusan Sumber Manusia beroperasi di Tingkat 24, Ibu Pejabat DBKL, Menara 1. Fungsi adalah berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan DBKL merangkumi Elaun, Cuti, Pinjaman, Pencen, Pengesahan Dalam Perkhidmatan ,Jawatankuasa Pakaian Seragam serta menyimpan fail peribadi kakitangan DBKL sejumlah lebih 10 ribu kakitangan. Blog ini telah dirasmikan oleh Encik Jamal KUP pada 27.7.09.
Upadate: Telah bertukar nama kepada Unit Persaraan & Kemudahan mulai bulan September 2011