Ketupat


( sedap dimakan dengan rendang atau kuah kacang..nyum nyum tunggu kau En Ketupat..aku belasah sampai lebam time raya )

Ketupat atau Hanging Rice ( dalam bahasa Hollywood ) amat sedap dimakan di pagi raya. Tetapi kita lupa dan mungkin ada yang tidak tahu bagaimana cara menganyam ketupat. Ketupat adalah simbol kepada kemeriahan raya di Tanah Melayu dan ketupat tidak terdapat di Old Trofford atau Papa New Guinea.

Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras atau padi. Pada akhir tahun 1990, ketupat tidak dibalut dengan daun kelapa tetapi dibungkus dengan plastik dan dikukus dalam periuk elektrik.Ketupat sebegini dinamakan nasi himpit. Walaupun ada yang merungut bau tidak seenak dahulu, itu tidak jadi masalah, kerana makan tetap makan..teriak Abg Jamal.


" Apo lagi, jom kito gantong Ketupat..move move! move!!!" - Abgg Jammal..opss nanti zura marah salah eja. Abg Jamal memberi arahan seperti Diktaktor KUP N22


" Tunggulah abg jamal, saya nak siapkan ketupat ni, nilah resepi saya. Ayam digolek ketupat hijau kuning. Saya nak buat kejutan kepada Abg Man" - Mohd Isa a.k.a Rooney, Awie Wings dan model Kamdar sambil bermain komputer Abg Man aka Encik Razman


" Mmmm..ini bukan Kuih Baulu atau Kuih Tat Nenas tau " - Asyraf aka Eric Leong dan Perunding
Reka Letak Casa Impian.


" Ye, akak-akak dan makcik-makcik, hari ni saya akan buat kejutan kepada Abg Man ..ala macam dalam Casa Impian tu..suprise!! "


" Hehehe, tak dapat masuk TV dapat masuk blog pun jadilah. Eeee satu dunia tengok aku. Hai Fasha Sandha dan Britney Spears, saya Mohd Isa. Umur 18"


" Uhhhh, penatnya. Harap SKT aku tinggi tahun ini.Penat aku berlakon ni "



Inilah mangsa ketupat kita yang melarikan diri ke Jalan Raja Laut iaitu..

Abg Man ( Kebajikan, JPSM Tingkat 24 ) dalam rancangan Casa Impian Ketupat.



Suprise!!
" Tak suprise langsung pun..uhuhuhu! " gelak abg jamal


Berikut adalah pautan ketupat

2 ulasan:

Anonymous September 5, 2009 at 1:50 AM  

wah bukan main meriah

jinggo September 6, 2009 at 9:55 PM  

abg man nak gi rumah baru dia da

Post a Comment

Komen pembaca

Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Info Blog

Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia adalah bahagian terbesar serta guna tenaga teramai dalam Jabatan Pengurusan Sumber Manusia beroperasi di Tingkat 24, Ibu Pejabat DBKL, Menara 1. Fungsi adalah berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan DBKL merangkumi Elaun, Cuti, Pinjaman, Pencen, Pengesahan Dalam Perkhidmatan ,Jawatankuasa Pakaian Seragam serta menyimpan fail peribadi kakitangan DBKL sejumlah lebih 10 ribu kakitangan. Blog ini telah dirasmikan oleh Encik Jamal KUP pada 27.7.09.
Upadate: Telah bertukar nama kepada Unit Persaraan & Kemudahan mulai bulan September 2011