Pinjaman Bank : Pemalsuan Surat Pengesahan Kakitangan


AWAS!!

Bukan sahaja Bank Rakyat yang telefon untuk mengesahkan bahawa maklumat kakitangan, tetapi juga bank kormersial yang lain kecuali Bank Negara! Ada ke kakitangan kerajaan buat pinjaman peribadi Bank Negara?


Bahagian Perkhidmatan menerima beberapa aduan daripada Bank Rakyat, Public Bank dan juga Am Bank iaitu pemalsuan surat pengesahanan maklumat kakitangan dan juga gaji kakitangan. Ada kakitangan yang menipu status kontrak mereka dan yang paling serius adalah menipu gaji pokok sebulan.

Diharap kakitangan awam tidak memalsukan maklumat pengesahan kakitangan dan juga gaji bulanan. Bahagian Perkhidmatan mempunyai sistem maklumat kakitangan dan pihak bank akan menelefon untuk mengesahkan ia benar atau palsu!!

Perbuatan ini akan mencemarkan imej kakitangan awam.


Tindakan tatertib akan dikenakan dibawah Perintah-Perintah Am ( Bab D ) - Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan & Tatatertib ) 1993.

Nota kaki kakitangan awam : Harap kerajaan menimbang pelarasan kenaikan gaji. Ramai kakitangan awam yang meminjam bank terutamnya Bank Rakyat. "Ini Pilihan Kami!"


Pautan :

1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan & Tatatertib ) 1993 - Subperaturan 12. Meminjam Wang.

2. Syarat Pinjaman dan Kadar Pinjaman Bank Rakyat. ( antara bank kormersial yang menawarkan kadar faedah rendah )

0 ulasan:

Post a Comment

Komen pembaca

Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Info Blog

Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia adalah bahagian terbesar serta guna tenaga teramai dalam Jabatan Pengurusan Sumber Manusia beroperasi di Tingkat 24, Ibu Pejabat DBKL, Menara 1. Fungsi adalah berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan DBKL merangkumi Elaun, Cuti, Pinjaman, Pencen, Pengesahan Dalam Perkhidmatan ,Jawatankuasa Pakaian Seragam serta menyimpan fail peribadi kakitangan DBKL sejumlah lebih 10 ribu kakitangan. Blog ini telah dirasmikan oleh Encik Jamal KUP pada 27.7.09.
Upadate: Telah bertukar nama kepada Unit Persaraan & Kemudahan mulai bulan September 2011