Al-Fatihah buat Adik Syafiah Humairah


( Utusan 28 Februari 2010 )

Sepanjang minggu ini kita dikejutkan dengan kisah yang menyayat hati
Kisah pembuangan bayi dan juga penderaan kanak-kanak
Perilaku pendera sudah dibaratkan syaitan!
Apakah kita kembali ke zaman Jahiliyah ?
Masyarakat seharusnya sedar dan mengambil iktibar dari kisah yang meruntun jiwa kita ini
Seharusnya semangat melawan kearah budaya zalim ini bermula daripada institusi keluarga
Jika terlihat jiran atau masyarakat melakukan perkara sedemikian usah berdiam diri.

Memetik laporan utusan online

"Abang Mat kemudian menyepak mangsa seperti bola, selepas itu dia mengangkat Syafiah Humairah menggunakan sebelah tangan sebelum mencampakkan kanak-kanak itu ke atas padang.

"Tidak cukup dengan itu, suspek memijak perut mangsa dengan kasut bola dan menyepak beberapa kali bahagian belakang budak tersebut," katanya kepada pemberita ketika ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Kuala Kubu Bharu di sini hari ini.

Seharusnya masyarakat atau jiran yang melihat kejadian hendaklah meleraikan kejadian ini. Jika tidak boleh melakukan, lapor sahaja kepada pihak polis! Nah! apa yang telah terjadi, saksi yang melihat boleh menyelamatkan nyawa adik Syafiah Humairah ini.Umurnya baru 3 tahun. Na'uzubillah!

Kerajaan, ahli politik dan juga badan bukan kerajaan seharusnya mencari punca kenapa ini berlaku! Jika hukuman sekeras mana pun jika punca kepada masalah ini tidak dapat diatasi, kanak-kanak comel yang ingin kebahagian akan terus dizalimi dan diseksa. Pelbagai punca termasuklah tekanan emosi, tekanan kerja, tahap kemiskinan dan juga kepesatan pembangunan bandar. Marilah kita sama-sama mengambil iktibar

Torres : Kanak-kanak sangat comel!! Didiklah dan tegurlah mereka dengan kasih sayang dan bukannya dengan kekerasan. Jangan cepat naik tangan.


Pautan Bacaan :
1.myMetro | Perangai binatang
2.Utusan Online



Pautan Kementerian :
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
( maaf pautan ini tiada talian aduan kepada penderaan kanak-kanak yang hanya sekadar statistik dan talian Nur lebih kepada kebajikan masyarakat dan penderaan pembantu rumah! Ceh! )

Dan Calon-Calonnya Adalah..

( En. Mansor merenung tantatif temuduga pada tahun 2010, sambil Mat Siong buat baik! )


Selamat menghadiri temu dan duga, buat rakan-rakan kontraktor.

Sugia diingatkan, En. Mansor tiada kuasa untuk melantik anda sebagai kakitangan Tetap dan Berpencen walaupun kamu berjiran atau waris se-Minang dengan beliau ( petikan kata Rosma )

Yang mempunyai kuasa memilih adalah ahli panel temuduga yang bijaksana. ( petikan kata Pelangi pula)

Berikut adalah calon-calon daripada Bahagian Perkhidmatan yang akan menghadiri temuduga pada bulan Mac ini :



ASYRAF ( Tugas : Buku Perkhidmatan Kakitangan/Pakaian Seragam )

Beliau adalah pekerja yang mempunyai sistem kerja yang sangat teratur. Penglibatan dalam Konvensyen Meningkatkan Mutu Kerja yang mana telah menjimatkan RM 7 juta dalam Elaun Kerja Lebih Masa. Pehh!Ramai orang marah bai! Meminati lagu Melayu Klasik seperti saya juga. Bila nak bagi lagu Filem Pak Dukung Bertunang Pulo ni!? Pun begitu beliau mempunyai semangat kerja yang kuat sambil menyahut cabaran CUPEACS dengan menjual nasi lemak kepada kakitangan diwaktu pagi sebelum waktu kerja! Sangat hebat lagi sedap! Next..



NESYA ( Tugas : MBJ/Buku Perkhidmatan )

Penglibatan beliau dalam Mesyuarat Bersama Jabatan ( MBJ ) amat membanggakan. Tugas ini dikendalikannya secara solo dan dipantau oleh bos. Beliau menguruskan kelancaran perjalanan MBJ dari awal hingga ke akhir tahun. Beliau juga membantu mengemaskini Buku Perkhidmatan. Mungkin rezeki anak sulung bak kata Hanif Langat, dulu Hanif pun isteri dia bersalin dapat temuduga tetap! Sedikit info dari saya : Nesya adalah satu-satunya rakan sekerja yang sama-sama melaporkan diri Bahagian ini bersama saya pada 6.6.2007.



Farah ( Tugas : Buku Perkhidmatan )

Ini dia dah mai dah! Siapa yang tidak kenal dengan Setiausaha Kelab Gen2 Proton Malaysia ini. Jika tidak percaya bolehlah layari lawan web kelab ini. Tugas beliau adalah mengemaskini Buku Perkhidmatan. Beliau juga kadang-kadang membantu tugas Kak Nor dalam proses pengeluaran KWSP. Maaf, gadis comel ini sudah kahwin dan mungkin ini juga rezeki anak sulung yang baru lahir. Farah juga sering membantu Kak Radhiah dan juga seorang kakitangan yang rajin membantu.

Akan datang mungkin calon-calon dari Perjawatan pula..
Selamat bertemuduga..jangan lupa hafal doa qunut atau lagu Wilayah Persekutuan " Maju dan Sejahtera" :)

Kredit Foto : Foto dirembat dalam Facebook dan Blog Mat Siong

Bila Wanita Lebih Dominan?


Hari ini aku selak Utusan, aku tersenyum simpul, ku ingatkan bonus sebulan gaji! Rupanya..





"Persoalannya ialah di mana mereka semasa sesi kriteria itu, kenapa mereka (kaum lelaki) tidak memenuhi kriteria yang diperlukan sebagai penjawat awam? Sekarang ni kan zaman persaingan, bersainglah secara sihat"








Cuepacs menerima aduan daripada orang ramai yang mengakui lebih selesa berurusan dengan penjawat lelaki kerana mereka lebih kreatif dan fleksibel, iaitu tidak terlalu terikat dengan kerenah birokrasi, sekali gus memudahkan penyelesaian suatu urusan atau masalah dengan lebih pantas. "Dalam keadaan lain pula, sikap semula jadi wanita yang penyayang ada kala menjadi halangan kepada mereka untuk menyelesaikan masalah tertentu, khususnya pengetua wanita dalam menangani isu disiplin pelajar lelaki kerana tidak wujud perasaan `gerun' kepada mereka," katanya



Dan semalam baru aku baca terbaca Buku Agama di Masjid India..


Dalam satu hadis, Rasulullah saw yang diriwayatkan Anas, bermaksud:
“Sesetengah tanda hari kiamat ialah ilmu diangkat, berlaku
kebodohan, perbuatan zina tersebar meluas, arak diminum berleluasa dengan rasa bangga, ramai lelaki meninggal dunia, jumlah bayi lelaki yang dilahirkan sedikit berbanding perempuan, jumlah wanita lebih ramai daripada lelaki sehingga pada sesetengah tempat, ada 50 wanita untuk seorang lelaki.”


Tidak kira wanita atau lelaki yang penting adalah bonus!! Bak kata Abg Jamal..mium air kotak cap bonus je lah!

Link :
1.Utusan
2.Penjawat Wanita Beri Kesan Positif Pada Ekonomi Dan Kualiti Perkhidmatan - Shahrizat

Bila Blog Sudah Di Blok




Salam, maaf sudah lama tidak memblog
1,2,3,4,5 bulan mungkin sudah bersarang kipas lipas disini dan meminta bantuan unit kawalan vektor atau Aduan Rakyat TV3 untuk membersih :)

Dimaklumkan blog ini tidak berfungsi secara normal sejak kebelakangan ini waima ada internet.
Hal ini disebabkan blog ini bergantung harap kepada intranet DBKL dan bukanya Maxis Broadband atau Celcom Blue.

Saban hari facebook meningkat hitnya dan Yahooo Masanger sudah tidak diendahkan lagi. Satu fenomena dimana facebook menjadi kegilaan dan menjadi medium kepada kerajaan melalui 1 Malaysia. Taniah 1 Malaysia sudah ada dalam 'muka buka' ini. Dimana-mana sudah ada akaun facebook, ada permainan yang pantas serta komen yang boleh dibalas cepat sambil pemegang akaun facebook menunggu komen seterusnya dengan cepat tdak seperti blog. Harap ini tidak ganggu gugat kerja anda.

Semakin ramai yang beratur di Maxis Centre KLCC yang inginkan kemudahan internet dengan kadar segera. Cuba bayangkan ada 10 ribu kakitangan kerajaan, sudah untung berapa banyak Ananda Krishnan yang tersenarai orang terkaya di Malaysia. Masyuk!

Pun begitu ucapan terima kasih kepada peminat blog ini yang semakin hari semakin berkurangan.Heheee! Teriama kasih kepada Jalur Lebar KL dapat juga memblog!!

Walaupun kita bergembira janganlah lupa kepada Abang Jamak kita yang telah ditimpa kemalangan baru-baru ini, beliau kini berehat sambil menjaga anak dan menikmati makan yang sedap. Moga cepat sembuh kami doakan.

Kepada pencinta seni teater tunggu kemunculan Torres bertajuk Keris Pulang Ke Liverpool di panggung teater yang berdekatan

Nota Kaki Tain:

Wikipedia 'Muka Buku' : Saya Fanatik Muka Buku
Wikipedia ' Versi Terjemahan Pelangi ': History Of Facebook
Baca juga Ananda Krishnan

Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Info Blog

Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia adalah bahagian terbesar serta guna tenaga teramai dalam Jabatan Pengurusan Sumber Manusia beroperasi di Tingkat 24, Ibu Pejabat DBKL, Menara 1. Fungsi adalah berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan DBKL merangkumi Elaun, Cuti, Pinjaman, Pencen, Pengesahan Dalam Perkhidmatan ,Jawatankuasa Pakaian Seragam serta menyimpan fail peribadi kakitangan DBKL sejumlah lebih 10 ribu kakitangan. Blog ini telah dirasmikan oleh Encik Jamal KUP pada 27.7.09.
Upadate: Telah bertukar nama kepada Unit Persaraan & Kemudahan mulai bulan September 2011